Voeding vrijheid

Na het lezen van mijn berichten hier moet het wel duidelijk zijn dat ‘diëten’ een groot onderdeel is van mijn leven. Ik was 15 jaar dat ik super onzeker was geworden over mijn veranderende puberlichaam en besloot dat ik kilo’s moest verliezen, precies zoals mijn ouders altijd hadden gedaan.
Het is nu, meer dan 20 jaar later dat ik besef hoe toxisch die omgeving waarin ik opgroeide altijd is geweest (en dat mijn ouders ook slechts slachtoffer waren van diet culture). Het is nu dat ik besef dat ik op mijn 15e met maat 34 niet moest afvallen, maar dat ik moest accepteren/inzien dat ik een meisje was die vrouwelijke vormen kreeg en daardoor niet meer kinderbroeken met maat 176 over mijn heupen kon krijgen en niet omdat ik moest afvallen. Wellicht dat mijn leven er dan heel anders had uitgezien.

Onder het nom ‘beter laat dan nooit’ heeft er in mijn hoofd een revolutie plaatsgevonden waardoor ik elke dag merk dat ik mentaal veel gezonder ben dan ooit hiervoor. Dankzij ‘Intuitive Eating’ ben ik geheel anders naar eten, mijn lichaam, geest, gewoontes en levensstijl gaan kijken wat me een groot gevoel van vrijheid heeft gegeven. Ik voel me verlost, gegroeid en heb het gevoel alsof ik de wereld weer aankan!

De afgelopen vakantie heb ik voor het eerst in jaren gegeten waar ik trek in had. Ik heb geluisterd naar mijn lichaam en kon daardoor ook vaak genoeg “nee” zeggen tegen een overheerlijke verse Italiaans ijsje omdat ik op dat moment al voldaan was en geen trek had. En wanneer ik derde keer op rij een wijntje in de avond had gedronken omdat ik er zin in had, werd ik voor het eerst in jaren niet wakker van door een schuldgevoel dat overschaduwde met de valse belofte dat ik het ‘morgen allemaal anders zou doen’.
Ik heb elke ochtend een croissant genomen, heb gesport omdat ik het leuk vond om te doen en heb eten laten staan wanneer ik vol zat. Echt, er ging een wereld voor me open en voel me herboren!

Desalniettemin heb ik op dit moment nog wel extra kilo’s die ik kwijt wil en met zekerheid zal verliezen. Met mijn nieuwe inzichten zal ik nieuwe goede gewoontes aanleren en oude slechte gewoontes overwinnen. Ik ga een sport doen omdat het leuk is zodat ik het kan volhouden en ga geen calorieen tellen of mezelf weerhouden van bepaalde voeding wanneer ik er wel trek in heb. Ik wil niet bang zijn voor calorieen waardoor ik te weinig eet en daardoor mezelf ga volproppen. Ik heb er volle vertrouwen in dat mijn eetbuien op deze manier zullen wegblijven en de overtollige kilo’s om die reden zullen verdwijnen.
Mijn doel is dat eten niet meer zo’n negatieve invloed zal hebben op mijn leven en ik weer vrij kan voelen ❤


Plaats een reactie