Corona kilo’s

Ik zal de intro lekker kort en bondig houden: De afgelopen twee jaar heb ik nauwelijks gesport, slecht gegeten, meer wijn dan ooit gedronken en de lockdowns willen verblijden met eten: veel en lekker eten. Gevolg is dat ik de afgelopen twee jaar 12 kg(!) ben aangekomen en zoveel ben ik zelfs tijdens mijn zwangerschappen niet aangekomen! Het was afgelopen december dat mijn broek scheurde en ik helemaal klaar was met het vele eten. Dus, tijdens de laatste lockdown ben ik gaan lopen, sporten en weer super gezond gaan eten. Ik ging door wind en weer, nam de kinderen mee op sleeptouw, veranderde mijn eetpatroon drastisch en deed gemiddeld 15 duizend stappen per dag.
Inmiddels weet ik (door fouten te maken) wat wel of niet werkt en heb ik een redelijk balans gevonden. Terwijl ik dit schrijf, ben ik zes kg lichter, wil ik de andere zes zo snel mogelijk kwijt en wil deze barre tocht delen met iedereen die een beetje inspiratie of motivatie kan gebruiken.

Een paar jaar geleden ben ik op gezonde manier een aantal kilo’s verloren met een gewichtsconsulent en heb ontzettend veel aan haar tips gehad die ik nu weer heb gebruikt en blijf gebruiken.
Het spel is vrij simpel: om 0,5kg per week te verliezen is het de truc om dagelijks 500 calorieën minder tot je te nemen. Voorbeeld: is je calorieënbehoeften 2000 calorieën per dag, dan neem je er nu dus 1500 per dag bereken hier je calorieenbehoeften . Met de eetmeter kun je makkelijk bijhouden hoe je op het aantal calorieën komt. Redelijk simpel toch?

Dan de valkuil die we massaal maken: de uitzonderingen in het weekend. In het weekend ziet ons leven er heel anders uit. We hebben clubs, verjaardagen, uitjes en filmavonden. Op de vrijdagavond openen wij altijd een fles rode wijn en kijken we een serie of film. Soms neem ik een handje m&m’s erbij of een schaaltje chips. Wat prima is voor een keer in de week! Maar dan worden we zaterdag overvallen waardoor we een patatje (+700 calorieën) eten bij mijn zwager en schoonzus of we moeten in de middag een maaltijd overslaan waardoor we in de avond te veel eten (+500 calorieën) of op zondag kunnen we toch geen “nee” zeggen tegen dat stukje taart (+800 calorieën). En zonder dat we het doorhebben, hebben we het hele weekend te veel calorieën binnengekregen om die week af te vallen en valt het weegmoment erg tegen ‘want we waren doordeweeks juist zo goed bezig geweest’.

De afgelopen maanden is ook dit mijn struikelblok geweest en sommige weekenden blijven lastig. Maar ik heb geleerd om het niet als falen te zien, om ze te gebruiken als leermoment en te accepteren dat dit niet het einde hoeft te betekenen om kilo’s te verliezen. Helemaal niet wanneer er consequent wordt gesport. Nu is bewegen en sporten belangrijk om extra calorieën te verliezen en gezond te blijven, maar tijdens het afvallen wel lastiger. Van sporten krijg je namelijk honger. In mijn ogen is het tijdens deze periode (van afvallen) daarom vooral belangrijk om een sport te doen die je echt leuk vindt.
Voor mij is dat wandelen in de bossen of wandelen met een goed boek of muziek, maar ook op de longboard leren staan of me uitleven met de kinderen. Ook probeer ik veel te fiets te pakken, altijd de trap te nemen en we hebben sinds een half jaar een hond waarmee we veel wandelen. Zorg ervoor dat je voornamelijk plezier hebt tijdens het afvallen.

_____________________________
Helaas voor mij ben ik vorige maand flink door mijn rug gegaan waardoor bewegen heel moeizaam gaat. Waarschijnlijk spit. Deze maand worden foto’s gemaakt omdat ik al jaren last van mijn rug heb en hoop dat de schade meevalt. Hopelijk kan ik zo snel mogelijk weer pijnvrij bewegen.


Plaats een reactie